تبلیغات
حق جو - نکته هایی از سوره یاسین
بگذارید و بگذرید، ببینید و دل مبندید، چشم بیاندازید و دل مبازید که دیر یا زود باید گذاشت و گذشت...

نکته هایی از سوره یاسین

نویسنده :م آزاده
تاریخ:چهارشنبه 29 تیر 1390-01:56 ب.ظ

به نام خدا
توی روایات داریم که هر چه بای خود می پسندی برای دیگران نیز بپسند. کتابچه های تفسیر حاج آقای قرائتی رو خیلی دوست دارم. متنی که می بینید مربوط به تفسیر سوره ی یس -چهار آیه ی اول- هست. امیدوارم استفاده ببرید.

بسم الله الرحمن الرحیم


یس (1) وَالْقُرْآنِ الْحَكِیمِ (2) إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ (3) عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ (4)

یا، سین. سوگند به قرآن (محکم و) حکمت آموز. که همانا تو از پیامبرانی، بر راه راست هستی.

نکته ها:

  • به گفته ی روایات، "یس" نام مبارک پیامبر اسلام (ص) است. در بعضی دعاها نیز خدا را با این نام پیامبر قسم می دهیم.
  • کلمه "حکیم" می تواند به معنای ذوالحکمة (دارای حکمت) باشد و یا به معنای محکم، نظیر آیه ی اول سوره هود که می فرماید: (اُحکمت آیاته) آیات قرآن محکم است.
  • در برابر انواع تهمت ها که به پیامبر عزیز (ص)، شاعر، کاهن، ساحر و مجنون می گفتند، خداوند حکیم با سوگند به قرآن حکمت آمیز بر رسالت پیامبر تأکید می کند.
  • خداوند نیازی به سوگند ندارد و راز سوگندهای قرآن ممکن است تأکید بر مطلبی خاص و یا نشان دهنده ی عظمت و اهمیت آن باشد.
پیام ها:

  1. در قرآن مطلب سست و باطل راه ندارد و تمام آن محکم و استوار است. (و القرآن الحکیم)
  2. سوگند به قرآن از سوی خداوند، بیانگر عظمت و قداست آن است. (و القرآن الحکیم) (قرآن کتاب با عظمت و مقدسی است که خداوند به آن سوگند خورده است.)
  3. در برابر هجوم تهمت ها و تضعیف های ناروا، حمایت های صریح و همه جانبه ضرورت دارد. (انّک لمن المرسلین)
  4. مردان خدا در طول تاریخ تنها نیستند و در کنار سایر فرستادگان الهی هستند. (لمن المرسلین) آری، رسالت پیامبران در طول تاریخ، جریانی است که به پیامبر اسلام ختم می شود.
  5. راه پیامبر همان راه خداست. در سوره هود می خوانیم (انّ ربّی علی صراط مستقیم)، در این سوره نیز می خوانیم (انّک ... علی صراط مستقیم) (راه مستقیم، راه خدا و رسول اوست.)
  6. برای موفقیت سه چیز لازم است: الف) برنامه ای متقن و مستحکم. (القرآن الحکیم) ب) مجری و رهبر آگاه (لمن المرسلین) ج) راه و روشی روشن. (صراط مستقیم)
  7. اساس مکتب و عقیده باید محکم باشد (القرآن الحکیم) هم خداوند حکیم است، (انّ الله عزیز حکیم) هم قرآن حکیم است، (القرآن الحکیم) و هم پیامبر آموزگار حکمت است. (یعلّمهم الکتاب والحکمة)
در جستجوی راه مستقیم
راه مستقیم چه راهی است؟ ممکن است هرکس با هر سلیقه، یا پیروی از نیاکان، طاغوت ها یا وسوسه های شیطان؛ راه خود را درست بداند. ولی حقیقت کدام است؟ راه درست همان دین درست است که باید آن را بشناسیم. همان گونه که صاحب خانه بهتر از دیگران آدرس خانه را می دهد، آفریدگار بهتر از دیگران راه مستقیم را نشان می دهد.
دیگران ما را برای خودشان می خواهند، ولی خداوند ما را برای خودمان می خواهد.
دیگران خطا، سهو، محدودیت و هوس دارند و ممکن است راهی را که نشان می دهند اشتباه باشد، ولی در خداوند خطا، سهو و هوس نیست.
راه مستقیم را هم باید شناخت، هم باید پیمود، هم باید از آن خارج نشد و هم باید دیگران را به آن راه فراخواند.
انتخاب راه مستقیم هم در فکر است و هم در عمل و گفتار. هم در کارهای فردی و شخصی راه درست را باید شناخت هم در کارهای اجتماعی.
افراط و تفریط، خارج شدن از راه مستقیم است، حتی عبادت حدّ و اندازه دارد.
اسلام برای هر کاری راه صحیح را نشان داده است تا جایی که برای کمک به محرومان یا بلند و کوتاه کردن صدا هنگام نماز یا مقدار تشویق و انتقاد، به اعتدال سفارش کرده است. در خوراک و پوشاک و مسکن، در علاقه به افراد یا دنیا، در قصاص و انتقام حتی در برخورد با مخالفان و دشمنان اسلام به دوری از افراط و تفریط و به اعتدال و میانه روی فرمان داده است.

در قرآن و روایات، نمونه های زیادی آمده که در آنها به جنبه ی اعتدال، تأکید و از افراط و تفریط نهی شده است. به موارد ذیل توجه کنید:
  • پیامبر هم رسالت عمومی دارد (و کان رسولاً نبیّاً) و هم خانواده خویش را دعوت می کند (و کان یأمر اهله بالصلوة)
  • اسلام هم نماز را سفارش می کند که ارتباط با خالق است (اقیموا الصلوة) و هم زکات را توصیه می کند که ارتباط با مردم است (آتوا الزکاة)
  • نه محبت ها شما را از گواهی حقّ منحرف سازد (شهداء لله و لو علی انفسکم) و نه دشمنی ها شما را از عدالت دور کند (و لا یَجرِمنّکم شَنئان)
  • مؤمنین هم دافعه دارند (أشداء علی الکفار) و هم جاذبه دارند. (رحماء بینهم)
  •  هم ایمان و باور قلبی لازم است؛ (آمنوا) و هم عمل صالح. (عملوا الصالحات)
  • هم اشک و دعا و درخواست پیروزی از خدا لازم است؛ (ربّنا افرغ علینا صبراً) و هم صبوری و پایداری در سختی ها (عشرون صابرون یغلبوا مأتین)
شب عاشورا امام حسین علیه السلام هم مناجات می کرد و هم شمشیر تیز می کرد.
  • روز عرفه و شب عید قربان، زائر خانه ی خدا دعا می خواند و روز عید باید در قربانگاه با خون آشنا شود.
  • اسلام مالکیت را می پذیرد، (الناس مسلّطون علی اموالهم) ولی اجازه ضرر زدن به دیگری را نمی دهد و آن را محدود می سازد. (لا ضَرر و لا ضِرار)
  • آری، اسلام دین یک بعدی نیست که تنها به جنبه ای توجه کند و جوانب دیگر را فراموش کند، بلکه در هر کاری اعتدال و میانه روی و راه مستقیم را سفارش می کند.
التماس دعا


نوع مطلب : نکته های قرآنی 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
فرص الخیر
پنجشنبه 30 تیر 1390 03:26 ب.ظ
سلاممممم
ممنونم از شما
چه کار قشنگی

زکات علم نشر آن است...
پاسخ م آزاده : علیکم السلااااااااااااااااااام
خواهش می کنم عزیزم
کار قشنگ رو که شما می کنی با جدول ختم قرآن هفتگی
پاینده باشی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.